Obchody 100 lecia Związku Leśników Polskich w RP w Nadleśnictwie Siewierz

„Najważniejsze we wspomnieniach jest to,
żeby mieć się gdzie zatrzymać
i tam je wspominać.”

Terry Pratchett „Blask Fantastyczny”

zdjęcie 1

W czerwcu br. każda organizacja zakładowa naszego regionu otrzymała sadzonkę buka. Drzewa miało być posadzone w czasie uroczystości upamiętniających 100-lecie powstania Związku Leśników Polskich w RP oraz 100-lecie odzyskania przez Polskę niepodległości. Załogi z Nadleśnictw Siewierz i Rudy Raciborskie postanowiły razem uczcić ten jubileusz.

22 września przyjechaliśmy przed siedzibę nadleśnictwa w Siewierzu. Nasza grupa składała się z członków Związku Leśników Polskich wraz z rodzinami. Zostaliśmy przywitani przez Zarząd Związku oraz Pana Nadleśniczego. Przy pysznej kawie gospodarze opowiadali o historii nadleśnictwa, stanie obecnym oraz o interesujących osobliwościach przyrodniczych tych terenów. Następnie wraz z przewodnikiem z Koła Przewodników Turystycznych PTTK Pawłem Kokoszką rozpoczęliśmy zwiedzanie okolic Jury Krakowsko – Częstochowskiej.

Pierwszym miejscem, do którego zabrał nas opiekun były źródła rzeki Warty w Zawierciu-Kromołowie. Stawy, systemem kanałów wodnych, alejki zieleni są ładnym miejscem do spacerów dla okolicznych mieszkańców i turystów. Nad głównym źródłem rzeki Warty zbudowana jest murowana kapliczka poświęcona Św. Janowi Nepomucenowi.

Następnie przejechaliśmy na Zamek Ogrodzieniec w Podzamczu. Został on wzniesiony za czasów króla Kazimierza Wielkiego. Już przy wejściu przez główną bramę musieliśmy się popisać naszymi uzdolnieniami muzycznymi. Zaśpiewaliśmy piosenkę pt. „Szła dzieweczka do laseczka”, która okazała się biletem wstępu na zamek. Przewodnik opowiedział nam o historiach i legendach związanych z tym uroczym miejscem. Dowiedzieliśmy się, że gnieżdżą się tu siły mroczne i potężne. Słynny Czarny Pies z Ogrodzieńca pojawia się niekiedy nocami, biegając po murach i wokoło ruin zamku. Zjawa ma ponoć być duszą kasztelana krakowskiego Stanisława Warszyckiego. W czasie naszej trasy napotykaliśmy rekonstrukcje historyczne, pokazy taneczne, warsztaty i turnieje. Wydarzenia te były związane z trwającym w tym dniu Świętem Szlaku Orlich Gniazd czyli Juromanią. Słuchając opowieści naszego opiekuna zwiedziliśmy wszystkie części zamku wraz z dostępnymi wystawami. Przepiękne i malownicze krajobrazy oraz ładna pogoda sprzyjały naszej wędrówce po tym tajemniczym obiekcie.

W czasie dalszej podróży zobaczyliśmy panoramę Pustyni Błędowskiej. W miejscowości Chechło na wzgórzu Dąbrówka mieści się jeden z punktów widokowych. Przewodnik zapoznał nas ze zmianami zachodzących na tym obszarze .W efekcie prac przyrodniczych prowadzonych w tym miejscu, wyeksponowano unikatowy krajobraz i włączono ten teren do sieci Natura 2000. Obecnie na części pustyni gospodaruje wojsko, wykorzystując ten teren do ćwiczeń spadochronowych.

W drodze powrotnej zatrzymaliśmy się w miejscu o nazwie Kromołowiec gdzie podziwialiśmy potężny, wapienny ostaniec. Jest on dużym wyzwaniem dla amatorów wspinaczki. Wokół tego miejsca rozpościera się wspaniały widok na piękne fragmenty Jury.

Finalnie dotarliśmy do siedziby Nadleśnictwa Siewierz gdzie czekali już nasi gospodarze. Mogliśmy odpocząć, zjeść przepyszne przygotowane przysmaki i wypić sok z własnoręcznie przez załogę nadleśnictwa, zbieranych jabłek.

Kulminacyjnym punktem naszej wędrówki było wspólne posadzenie pamiątkowego buka, który będzie przypominał o roku jubileuszowym i naszym spotkaniu.

Siewierska załoga przyjęła nas tak pięknie, że trudno było opuszczać to miejsce. Na zakończenie podziękowaliśmy za miłe przyjęcie, za włożenie w przygotowanie naszego pobytu, dużo pracy i serca. Wspólne spędzony czasu to wspaniała okazja do nawiązywania nowych znajomości, do wymiany poglądów i doświadczeń. Chwile takie pozostaną na długo w naszej pamięci i za nie serdecznie dziękujemy.